Psychológia fontov
Aké dôležité je písmo pri tvorbe Vašich propagačných materiálov?…
Rovnako ako farby aj každý štýl písma má svoj charakter a špecificky pôsobí na svojho čitateľa. Logo, farby, texty a tiež fonty spoločne vytvárajú osobnosť Vašej firmy.
V zásade sú tri hlavné okruhy, ktorými sa Vaša identita môže uberať. Môžete byť moderná, decentná alebo uletená firma. Podľa toho akým dojmom chcete pôsobiť, by ste tiež mali tvoriť svoj web a všetky propagačné materiály. Silným ukazovateľom smeru ktorým sa uberáte je použitý font.
Ak sa radíte k inovatívnym a moderným firmám najvhodnejšie je pre Vás bezpätkové písmo. Ak ste konzervatívna, decentná firma najvhodnejšie je historické a pätkové písmo, ktoré pôsobí tradične. Ak patríte do skupiny, uletených, bláznivých firiem je dôležité poznať cieľovú skupinu, ktorej svoj produkt či službu ponúkate. Pre deti je vhodné rukou písaný font, pre mládež napríklad grafitové písmo a pre staršiu vekovú skupinu napríklad ornamentálne písmo.
Je vhodné vybrať si dva fonty, ktoré na svojom webe či propagačných materiáloch použijete. Jeden na hlavné logo a druhý na slogan. Keďže je slogan obvykle dlhší a písaný menším písmom, je potrebné, aby bol napísaný ľahšie čitateľným fontom, zatiaľ čo pri logu, ktoré je rozsiahlejšie, sa môžete svojou fantáziou pri výbere fontu viac „vyblázniť“. Sloganový font, by sa mal potom používať aj ako základný font na ostatné texty.
Nepísaným pravidlom pri tvorbe webu a inej propagácie je: 3 rôzne fonty, a dosť. Tiež tu platí, že menej je niekedy viac. Ak používate ozdobné písmo tak na celej strane žiaden iný typ písma navyše nesmie byť. Snažte sa nemiešať v jednom riadku dva rôzne fonty. Ak chcete niečo zdôrazniť, úplne stačí použiť kurzívu alebo bold. Tiež nie je vhodné prepĺňať každý jeden nápis rôznymi efektmi, tieňovaním či farbami. Takáto nevkusná grafika pripomína cirkus alebo leták z výpredaja. Taktiež z praktickej stránky je treba myslieť na to, že ornamentálne písmu sa zle číta, preto je na dlhšie texty tento font nevhodný.
Hoci na výber máme množstvo nových originálnych fontov, v rebríčku obľúbenosti stále vedú klasické Times New Roman, Arial a Calibri. Times je pätkové písmo. Hodí sa na rozsiahle texty, ale skôr v tlačenej podobe. Na počítačovej obrazovke sa Times číta obtiažnejšie. Treba si dať pozor na používanie Timesu v medzinárodnej komunikácii. V Nemecku a okolitých krajinách sa ho totiž považujú za trápne písmo. Ariel je jedno z najrozšírenejších bezpätkových písmen, avšak u odborníkov a grafikov je najmenej obľúbený. Pôsobí ako plagiát Helvetici a navyše v niektorých jazykoch je Arial veľmi zle čitateľný (čeština, poľština). Calibri je jedno z najobľúbenejších a najlepšie čitateľných typov písma. Veľmi dobre sa číta aj na obrazovke. Calibri bol vyvinutý tak, aby sa vyvaroval problémom aké má Arial. Je čitateľný aj v menších veľkostiach a vo všetkých jazykoch.
Najväčšie faux pas vo fontoch patrí fontu Comic Sans, ktoré bolo pôvodne vytvorené pre texty do komixových bublín.
Hoci klasicky osvedčenými fontmi nič nepokazíte, nie je na škodu trochu zaloviť v originálnejších fontových vodách. Napríklad font Ingeborg patrí medzi veľmi príjemné, kontrastné a vysoko funkčné fonty. Podobne písmo Retiro sa vo fontovej móde označuje za „in“. Používanie „neopozeraných“ fontov sa už dnes stalo trendom a naďalej s nimi experimentuje.
Dôkazom, že jeden font môže byť menej úspešný ako druhý môžeme pozorovať napríklad aj pri politických kampaniach. Rozhodne preto fonty nepodceňujte.