Dostať čo najviac z čiernej

Čierna je čierna, nie? Môže Vás prekvapiť keď sa dozviete, že existuje viac čiernej než oko vidí…..

Aby sme vyťažili čo najviac z nášho procesu, čierna sa dá vyrobiť dvoma spôsobmi. Prvá metóda je jednofarebná čierna, vyrobená zo 100%-nej čiernej. Toto je ideálne na malé oblasti, menšie ako 25mm2 (ako sú texty a logá) – keďže pokrytie veľkým množstvom farby na malých oblastiach môže vyústiť v zlepenie strán.

Na oblastiach väčších ako 25 mm2 sa môže zdať jednofarebná čierna ako vyblednutá a nerovnomerná. To preto, že valce na tlačiarenských lisoch rozrolujú farbu na veľkú oblasť. Alternatívna je sýta čierna s obsahom 100% čiernej a 40% cyan.

Sýta čierna by sa mala používať na veľké oblasti aby sme zaručili rovnomerné čierne pokrytie, keďže druhá farba prekryje všetky nezrovnalosti. Avšak sýta čierna by sa nemala nikdy použiť na malé texty, keďže hocijaká malá odchýlka by viedla k rozmazanému efektu.

Buďte si vedomý, že pokrytie väčším množstvom farby vyžaduje dlhší čas schnutia. A to obzvlášť na ofsetových a matných papieroch. Čierna sa nevyhnutne prejavy nevýrazne/matne na nenatieraných papieroch kvôli savosti papiera. Táto savosť tiež znamená, že hocijaký jemný detail z čiernej môže zmiznúť alebo môže vyzerať chybovo.

Mohli by ste si myslieť, že bude v poriadku mať „troj alebo štvorfarebný“ čierny text pokiaľ totálne pokrytie farbou bude menej ako 275%. Budete sa ale mýliť! Čierny text by nemal mať viac ako 140%-né pokrytie farbou. „Štvorfarebný čierny“ text je prakticky nemožné vytlačiť, bude vyzerať rozmazaný a môže zapríčiniť zlepovanie strán.

Taktiež si uvedomte, že čierna vo fotografii ako pozadie môže mať rozdielne CMYK usporiadanie ako ostatné časti Vášho dizajnu. To bude viditeľné po vytlačení i keď na obrazovke nie. Aby sme sa tomu vyhli, vezmite vzorku čiernej s ktorou by sa mala zhodovať čierna v pozadí z aplikácie ako napríklad Photoshop (použite nástroj Výber farby). Potom jednoducho namixujte vhodnú farbu a pritom dávajte pozor na celkové pokrytie farbou.