TROCHU O FARBE

TROCHU O FARBE

TROCHU O FARBE

Váš počítač, skener, digitálny fotoaparát a monitor vytvárajú obrázky použitím kombinácie troch farieb: Red, Green, Blue – RGB (červená, zelená a modrá). Tlačiarenský stroj používa štyri rozdielne farby aby tieto obrazy vytlačil – Cyan (svetlo modrá), Magenta (ružovo červená), Yellow (žltá) a Black (čierna)-CMYK. V určitom stupni produkcie musia byť RGB obrázky konvertované do CMYK.

Konverzia z RGB do CMYK sa najlepšie robia v balíkoch ako Photoshop alebo Photopaint a mali by ste to urobiť predtým, než nám súbor pošlete. Ak sami neurobíte konverziu, náš proces použije automatickú konverziu RGB na CMYK pri tlači Vašej zložky, čo znamená, že farby budú vyzerať vyblednuté.

Tradičné tlačiarne pri tlači často používajú Pantone® Priame farby. Priame farby sú spolu namixované ako farbivo a tlačené jedna po druhom. Keďže my používame Process Colour, všetky Pantone® Priame farby musia byť prekonvertované do ich CMYK ekvivalentu predtým, než nám súbor pošlete. Konverzia do CMYK v štádiu tlače nesplní vašu predstavu.

Ak neprekonvertujete priame farby do procesných, je možné, že bude vyrobená extra separačná tlačová doska pri spracovaní Vašej práce. To znamená, že objekty sa nemusia objaviť vo Vašej vytlačenej práci a tiež to môže vyústiť do zvýšenia nákladov.

Váš dokument si môžete skontrolovať vytlačením ‚separations‘ na Vašej tlačiarni – pre detaily si pozrite súbory nápovedi ktoré ste dostali s aplikáciou. Ak sa vytlačí niečo viac ako len separácie cyan, magenta, yellow a black, potom tam máte nechcené farby ktoré treba konvertovať. Toto je taktiež dobrý spôsob ako skontrolovať overprint (pretlač) nastavenia (pozri nastavenia pretlače).

Niektoré RGB a Priame farby (spot colours) nemajú priamy CMYK ekvivalent – odborný výraz na to je „mimo stupnice“. Ak ste si zvolili farbu, ktorá je mimo škály, Váš program zvolí najpodobnejší ekvivalent CMYK farby, ktorý môže byť veľmi odlišný od farby ktorú ste plánovali. Je to niečo, s čím sa musí každý zmieriť, takže pre najlepšie výsledky sa pridŕžajte farieb z nášho vzorkovníka farieb.

Získať to najlepšie z CMYK

Získať to najlepšie z CMYK

Získať to najlepšie z CMYK

Najlepšiu reprodukciu získate z farieb, ktoré sú vytvorené z jednej alebo dvoch farieb (napríklad magenta, cyan…). Keď používate svetlejšie odtiene, vyvarujte sa odtieňov ktoré obsahujú menej ako 10% jednej z Cyan, Magenta, Yellow alebo Black, keďže tie sa zvyčajne vytlačia omnoho svetlejšie ako sa zdajú na obrazovke a môžete byť s výsledkom sklamaný. Pre najlepšie výsledky použite odtiene obsahujúce 10% až 30% kde je to možné.

Ak je to možné, vyberte si z farieb z našej vzorkovnice farieb. Uvidíte ako budú farby najvernejšie vyzerať, hoci malé odchýlky sa vyskytnúť môžu.
Snažte sa tiež vyhnúť veľkým oblastiam rovnakej farby – tam sa kolísanie farby stáva najviditeľnejším. Najlepšie je namiesto toho použiť štruktúry alebo obrázky. Najlepšie je vyhnúť sa gradient výplniam (postupný prechod zo svetlej do tmavej farby) majú tendenciu vyzerať prúžkovane a neprofesionálne.

Vyvarovať sa SET-OFF

Vyvarovať sa SET-OFF

Vyvarovať sa SET-OFF

„Set- off“ (obťah) je zafarbenie zadnej časti listu spôsobenej transferom farby z listu na ktorom leží. Môže sa vyskytnúť keď je počas rezania aplikovaný tlak alebo jednoducho kým je papier nastohovaný. Set-off je vlastne zapríčinený tým, že farba je stále mokrá, tento jav je obvyklý na nenatieraných alebo matných papierov ako napr. hlavičkový papier (záhlavia listu).

Náš proces výroby zabezpečuje uv technológiou rýchlejšie schnutie farieb. To redukuje pravdepodobnosť výskytu set-off, ale stále by ste mali byť opatrný s farbami, ktoré si zvolíte. Vo väčšine prípadov budete spokojný ak zlimitujete Vaše voľby na náš vzorkovník farieb.

Pripomeňme si, ako vytvoríme namiešanú farbu. Napríklad, stredne modrá farba obsahuje 100% Cyan (zeleno-modrá farba), 72% magenta (purpurová farba) a 10% čiernej farby. Keď zmiešame tieto percentuálne podiely, môžeme zistiť, že stredne modrá má celkové farebné krytie 182% (100% + 72% + 10%).Maximálne možné farebné krytie je 400% (čo je samozrejme 100%C, 100%M, 100%Y and 100%K).

Máme určité smernice ako sa vyhnúť obťahu. Náš odporúčaný limit farebného pokrytia je 225%. To znamená, že všade kde je to možné by farby ktoré použijete mali obsahovať menej ako 225% keď dáte dokopy cyan, magenta, yellow and black. Ale pokiaľ ide o čiernu farbu, existujú aj iné okolnosti.

Môžete použiť farby vytvorené z viac ako 225%, ale menej ako 275% v menších oblastiach (ako nadpisy a logá), ale dostanete sa do problémov ak ich použijete na väčšie oblasti. Jednajte opatrne a ak je to možné, použite svetlejšie farby. Použite eyedropper tool vo Photoshope aby ste skontrolovali najtmavšie oblasti Vášho obrázku.

Prosím nepoužívajte farby nad 275% – tým dáte na stranu priveľa farbiva, a náš rýchly kolobeh práce môže znamenať, že Vaša práca nebude mať čas uschnúť pred rezaním. Pri farbive nad 275% dokonca môže začať nepriaznivo ovplyvňovať iné práce tlačené v rovnaký čas.

Prosím, popýtajte nás o radu ak si nie ste istý. Boli by ste prekvapený že môžete prevádzať minimalizovanie farbiva aby sa zminimalizovalo množstvo farbiva aplikovaného na stranu, ale pritom udržať farby rovnaké.

Dostať čo najviac z čiernej

Dostať čo najviac z čiernej

Dostať čo najviac z čiernej

Čierna je čierna, nie? Môže Vás prekvapiť keď sa dozviete, že existuje viac čiernej než oko vidí…..

Aby sme vyťažili čo najviac z nášho procesu, čierna sa dá vyrobiť dvoma spôsobmi. Prvá metóda je jednofarebná čierna, vyrobená zo 100%-nej čiernej. Toto je ideálne na malé oblasti, menšie ako 25mm2 (ako sú texty a logá) – keďže pokrytie veľkým množstvom farby na malých oblastiach môže vyústiť v zlepenie strán.

Na oblastiach väčších ako 25 mm2 sa môže zdať jednofarebná čierna ako vyblednutá a nerovnomerná. To preto, že valce na tlačiarenských lisoch rozrolujú farbu na veľkú oblasť. Alternatívna je sýta čierna s obsahom 100% čiernej a 40% cyan.

Sýta čierna by sa mala používať na veľké oblasti aby sme zaručili rovnomerné čierne pokrytie, keďže druhá farba prekryje všetky nezrovnalosti. Avšak sýta čierna by sa nemala nikdy použiť na malé texty, keďže hocijaká malá odchýlka by viedla k rozmazanému efektu.

Buďte si vedomý, že pokrytie väčším množstvom farby vyžaduje dlhší čas schnutia. A to obzvlášť na ofsetových a matných papieroch. Čierna sa nevyhnutne prejavy nevýrazne/matne na nenatieraných papieroch kvôli savosti papiera. Táto savosť tiež znamená, že hocijaký jemný detail z čiernej môže zmiznúť alebo môže vyzerať chybovo.

Mohli by ste si myslieť, že bude v poriadku mať „troj alebo štvorfarebný“ čierny text pokiaľ totálne pokrytie farbou bude menej ako 275%. Budete sa ale mýliť! Čierny text by nemal mať viac ako 140%-né pokrytie farbou. „Štvorfarebný čierny“ text je prakticky nemožné vytlačiť, bude vyzerať rozmazaný a môže zapríčiniť zlepovanie strán.

Taktiež si uvedomte, že čierna vo fotografii ako pozadie môže mať rozdielne CMYK usporiadanie ako ostatné časti Vášho dizajnu. To bude viditeľné po vytlačení i keď na obrazovke nie. Aby sme sa tomu vyhli, vezmite vzorku čiernej s ktorou by sa mala zhodovať čierna v pozadí z aplikácie ako napríklad Photoshop (použite nástroj Výber farby). Potom jednoducho namixujte vhodnú farbu a pritom dávajte pozor na celkové pokrytie farbou.

Práca s fotografiami

Práca s fotografiami

Práca s fotografiami

Keď si sami skenujete fotografie, uložte ich ako EPS alebo ako TIFF, keďže toto uchová farbu a jasnosť Vášho obrázku. Ak skenujete predtým vytlačenú vec, ako napríklad fotku z časopisu, budete musieť „de-screen“ obrázok, mierne ho rozmazať aby ste sa vyhli moiré efektu. (pozrite si manuál k Vášmu skenovaciemu softwaru pre podrobnejšie informácie).

GIF a JPEG formáty ktoré skompresujú obrázok a vlastne znehodnotia informáciu čo zapríčiňuje farebné zmeny a rozmazanie.

Keď skenujete, zvážte konečnú veľkosť Vášho obrázku na ktorý bude použitý. Fotografie vždy skenujte na 300dpi a na veľkosť na ktorú ju idete použiť. Nemá význam skenovať poštovú známku na 300dpi a potom ju zväčšiť na veľkosť A4 – použite skenovací software aby ste si pomohli vykalkulovať výsledne rozlíšenie.
Naopak, skenovanie fotografie na viac ako 300dpi bude mať len veľmi malý alebo žiaden vplyv na vytlačenú kvalitu a zbytočne zväčší veľkosť obrázku s predĺži dobu spracovania.

Nezväčšujte ani nezmenšujte oskenované obrázky v kresliacom programe (ako je napríklad Illustrator, Corel) – na túto úlohu je vždy najlepšie použiť aplikáciu na editovanie obrázkov ako napríklad Photoshop. Pri konvertovaní fotografií z RGB do CMYK, prípadne pri editovaný alebo vytváraní grafík vo Photoshope sa pred ich uložením uistite aký profil máte nastavený. Odporúčame nastaviť profil Euroscale Coated v2. Kontrolu alebo zmenu môžete previesť v záložke Edit (úprava) funkcia Convert to Profile pozrite obrázok.

Bielo-čiernu čiarovú grafiku 1200dpi (napríklad logo) skenujte na 1200dpi ak chcete najlepší výsledok. Ak bude rozlíšenie nižšie, logo môže byť rozmazané. Dávajte si zvlášť pozor na CMYK zloženie hocijakej „čiernej“ vo Vašom logu.
Napríklad automaticky vytvorená čierna vo Photoshope poskytuje 250 farebné pokrytie. Možno budete potrebovať upraviť farebné nastavenia vo Vašej aplikácii aby ste dosiahli čiernu urobenú s 100%ným pokrytím farby.

Uistite sa, že všetky alfa kanály sú odstránené a všetky vrstvy sú stlačené (flatten) pred tým, než obrázok uložíte. Nemali by ste obrázok skompresovať, pretože to môže spôsobiť problémy. A tiež nepoužívajte DCS súbory, LAB farby, Dvojtóny, Tri-tóny – všetky ich prekonvertujte do CMYKu. Obrázky ktoré majú byť použité na čierno-bielu tlač by mali byť uložené ako greyscale.